Kallt som i en snöbjörnshåla

Termometern visar ruggiga -16 grader idag. Jag fryser om tårna bara jag tittar på den... Och det kommer jag snart att göra i verkligheten också för jag ska ut på en promenad ner till stan. Där ska jag träffa en kompis som jag inte har träffat på länge, vilket ska bli jättekul. Jag hoppas att jag tar mig dit och inte fryser fast mitt i en rörelse. Okej, nu överdrev jag lite. Men våren är väldigt välkommen snart!

Jag åt iallafall hjortron till frukost. Det är inte varje dag det händer.

Foton i vinterlandet

Idag är solen framme och himlen är blå, så det blir en skön promenad senare. Härligt med sådana här vinterdagar. Då går den här årstiden skapligt att leva med. Här är några bilder från en promenad för några dagar sedan.

Så blev julaftonen

Julen blev precis så mysig som jag hade hoppats! Det är ju sällskapet som gör'et, och att jag fick helt fantastiska julklappar gjorde inte saken sämre. Vi åt en riktigt god jullunch, och sedan spelade vi Couronne och andra sällskapsspel. Vi satt och spelade och sjöng en stund innan vi öppnade julklapparna. Senare på kvällen åt vi julgröt och diverse godis. Sedan såg vi på film och myste. Toppentrevligt!

Jag har längtat efter den här kvällen

Äntligen julafton!
Om jag har längtat? Självklart, massvis, och nu är den hääär :)
Mormor och morfar är på plats, för utan dem vet jag inte om det blir någon jul. Mamma och pappa, syrran och jag är också här, och nu börjar julmaten att locka. Jag har många goda vegetariska delikatesser på bordet, som till exempel plommon, svampomelett, sojakorv, quornbullar, potatis, gott bröd, rödbetor m.m. MUMS!

Nog för att det varit mycket prat om att julklapparna är byte av pengar, onödigt och jobbigt, men jag kan inte låta bli att längta som en galning efter att få öppna paketen! Jag har redan smygit under granen och luktat på grenarna, och snokat bland klapparna. Hihihi... Jaa jag erkänner, jag är ett barn! :D
KalliJanka lockar mig fortfarande och... hm, nu måste jag gå. Morfar ska spela en visa på gitarren och det kan jag inte missa! Puss på er, och god julafton!

Nötter och frukt, lite forum och filmkväll

Nu har vi tagit en mysig promenad till affären och köpt lite gott snacks till kvällen. Det känns ju som om kvällen kom för flera timmar sedan, när det blev mörkt. Så är det på vintern. Nu är det bara -3 grader ute och det känns som rena sommaren jämfört med igår! Vi ska sitta inomhus och mumsa på nötter och frukt, och så kanske vi slår på en film. Det är ett bra söndagsrecept tycker jag.

Nu ska jag ägna en stund åt att kika runt på några forum. Visst är det roligare att diskutera med människor i verkligheten, men forum är ett fint kompelement tycker jag :) Och det finns ju alla möjliga sidor inom alla tänkbara områden. Just nu fokuserar jag på Företagssidor, till exempel Driftig.nu & Företagande.se. Båda två verkar vara bra sidor med många användbara tips.

Morgondagen ser jag fram emot för då ska jag och en kompis åka till Köpis för att vandra omkring i butiker. Förhoppningsvis ska vi hitta några saker också, som till exempel julklappar. Nu närmar det sig julafton med stora, snabba steg och jag myser vid tanken...

Besvärlig tandvärk, hoppas att besök på bibblan lindrar

Imorse (och ett antal gånger i natt) så vaknade jag med tandvärk... Inte någon jättefarlig smärta visserligen, men nog besvärligt. Att äta är en plågsam procedur, och det räcker med en gäspning för att det ska göra riktigt ont. Men, jag avvaktar med tandläkaren lite till. Min tand skulle dock bara våga göra ont när jag ska sätta mig vid julbordet! Förra året var jag förkyld och kände inte ens minsta lilla aning smak av någon av juldelikatesserna, så jag vill slippa problem i år, tack.

Idag ska jag ta en promenad till stan är det tänkt. Snön virvlar omkring ute i stark blåst, men det ska inte få hindra mig. Ett bibblanbesök är inplanerat, för jag ska låna några böcker att använda i jobbet. Om man har egen verksamhet så får man lägga upp arbetet själv, och därför ska jag hitta mig lite intressant läsning som inspiration. Sedan kanske jag går i några affärer också och spanar lite grann.

Imorgon blir det julpyssel för då ska jag, mamma och min syster baka. Det blir pepparkakor, knäck och någon slags chokladmojäng. Det ser jag fram emot!

Övernattning på ön

Jag sov över hos mina föräldrar i natt i deras fina hus. Det är något visst med att vakna med havet utanför fönstret... Nu har det kommit en gnutta snö också.

Vi blev bortbjudna på fika igår kväll, och efter vi mumsat i oss goda mackor och svartvinbärste (älskar) så blev det lite jammande på övervåningen. Där har de diverse musikinstrument och jag fick hoppa in på synten. Det var flera år sedan jag spelade piano sist, så jag var inte så vass... Men med lite övning så blir det bättre. Det var toppkul att få spela lite igen!

Idag fotade jag lite ute och så blev jag bjuden på en toppengod Kräftsoppa. Recept kommer för den måste ni bara prova! Den är både god & matig.

Underbart god sallad på Sahflors

Så däär ja, nu är jag nästan frisk igen. Lite snuvig är jag allt men inte för mycket för att äta en god lunch på stan! Jag blev bjuden av mamma och så följde två av våra arbetskamrater med. Vi åt på Sahflors skafferi, en riktigt mysig restaurang med tillhörande delikatessbutik. Verkligen att rekommendera.

Jag åt en ljuvlig sallad med bulgur, gröna linser, tapenadlax (kallrökt lax med något slags ärtmos i), grönsallad och andra godsaker. Det var definitivt en av de godaste rätter jag ätit i mitt liv, för dressingen på bulguren och den vita såsen till var underbar. Jag som varit så kräsen tidigare har fått helt andra smaklökar, eller något. Jag är överlycklig för att jag tycker om så många maträtter. Underbart!

MUMS MUMS!

Jahapp, då var jag förkyld...

Snor, snörvel, snyt....
Japp, jag har blivit förkyld. Jag som skröt senast igår om hur bra jag klarat mig från sjukdomar. Då kommer ju förkylningen som på beställning samma kväll... :D

Jag har faktiskt fått en del uträttat här hemma ändå, som diskning, hänga tvätt och matlagning. Ingen feber har slagit ut mig, inte än iallafall, och jag har varit ovanligt positiv trots min sjukdom. Annars brukar jag gräva ner mig i självömkan och tycka att jag har det sååå gräsligt illa. Jag har bättrat mig på den punkten.

Så nu är det bara för mig att försöka tillfriskna. Det är tur att det finns roliga tecknade filmer att skratta gott till så humöret hålls uppe. Robotar till exempel. Han konduktören som står på tåget när de ska till Robot City och gråter, bara han är värd att se. Hihihi...

Hur är det med er, är ni friska och krya?

Hemma från hotellvistelse och födelsedagsfirande

Nu har vi kommit hem från Örebro där vi bott på hotell Plaza mitt i centrum. Det var min första tripp till Örebro, men säkert inte den sista. Det verkar vara en väldigt mysig stad, iallafall den centrala delen som var allt jag såg :)

Det var två "släktingar" (pojkvännens släkt) som fyllde år igår som vi skulle fira. Vi bodde på ett fint hotell i äldre stil. Några stycken fick bo i hotellets allra största svit, så där samlades vi för att knapra på lite gott snacks och mysa.

Lite senare på kvällen tog vi en promenad till Jensens där vi åt en riktigt härlig middag. Jag åt jättegod lax med potatis, sallad, gott bröd och så glass till dessert. Tyvärr inga bilder från restaurangen för jag glömde kameran.

På kvällen "skickade" vi iväg gratulanten och hennes man på en fars. Vi andra umgicks på hotellet och hade en skön kväll. Hotellfrukosten imorse behöver jag nog inte beskriva så noga, det vet ni väl allihop att det är det bästa som finns! :D

Hotell imorgon för att fira svärmor

Idag har jag städat på hotellet. Samma sak igår.
Men imorgon blir det annat. Då ska jag själv checka in på hotell!

Rickards mamma fyller 60 år imorgon och då ska vi bjuda henne på en hotellvistelse i Örebro, där vi ska mysa och ha riktigt trevligt tillsammans.
Hon ska få gå på teater/fars och så ska vi äta gott. Jag längtar extra massvis till hotellfrukosten. Jag är en riktig frukostfantast så det ska bli underbart!

Nu ska vi packa en varsin ryggsäck (mer behöver vi ju inte) och lägga oss i tid så att morgondagen kommer snart. Det ska bli så kul och avkopplande att åka iväg, utan krav på att göra något alls och att få sova i renbäddade sängar :)
God kväll på er, vi hörs igen snart!